Høsten 2008 ble delene kjørt til verkstedkjelleren til Erland på Hvaler. Kjell og Erland skulle starte med å få rammen tilbake til den oppdelingen den hadde hatt før den ble kappet opp.

Erland, Bjørn G. og Kjell analyserer tilstand og funksjoner på delehaugen - restene av Spanjola.

Motor hadde vært åpnet og gjennomgått. avkuttede rammebiter satt fremdeles på.

Prøvemontering av delene for overblikk før start.

Delene ble satt sammen i en jigg og sveiset sammen. Så ble delene kappet opp igjen og sveiset på nytt. Operasjonen ble gjentatt til stålet som var brent bort var erstattet med sveis, det var klart når holdepunkter passet og rammen var rett.

Ramme først sveiset så kappet - klart for ny runde.

"Mikke Mus" i messing er synkroniseringsapparatet for de to tenningsystemene.

Etter at rammen var reparert ble delene skrudd fra hverandre og sandblåst. Boltene satt ekstremt godt etter alle disse årene, mye varme og stor kraft var av grepene som ble tatt for å få det fra hverandre. Styrerøret under de vridbare styrehendlene måtte borres vekk og nytt rør sveises inn.

Kjell sandblåser delene på bildet over, etter at de er ferdig sveiset.

Nydelig metallarbeide avdekket. Delene er sammenføyd med bronselodd.

Smådeler til tørk etter grunning, sentralverkstedet til Hydro hadde maskiner til å lage det meste.

Sammensetting og diskusjon om hvordan det må ha vært. Her er det ingen delekatalog å vise til.

På vei til et delemarked i 2009 fikk Kjell høre at den ene tanksiden var sett i Sverige! Et svensk brødrepar hadde fått tak i en helt spesiell motorsykkeltank på Birimarkedet på slutten av 1980 tallet. De spurte senere nordmannen Anders Ørka om han kjente til opphavet til denne, noe han ikke gjorde. Før nå, da Kjell beskrev bensintanken til Spanjola som manglet! Vi hadde tidligere antatt at bensintanken, som oljetanken og andre deler var laget i aluminium. Tanken i Sverige var derimot laget i kobber ..? Kjell og Erland tok med seg rammedelen med tankfester til Sverige for å sjekke om det passet. Tanken satt som støpt! Utvilsomt den ene halvparten av bensintankene til Spanjola. Den venstre tanksiden som ikke er funnet fotografisk dokumentert.

Tanken i Sverige med ukjent norsk fortid

Ingen tvil om opphavet til tanken, alle deler passer.

På samme tid fikk jeg en hyggelig telefon fra Lucie Kjemperud, datteren til Larsen. Det hadde vært en spesielt kald vinter så de kunne nå se enden på vedbeholdningen. Der, bak vedstabelen stod bærkassa til sykkelen! Denne fulgte ikke med sykkelen ved salget, men ble brukt av familien mange år fremover, en lite ergonomisk sak å bære på ryggen i følge ektemannen Ole. Under krigen ble den sendt med varer på toget mellom Chr. Larsen og datteren, noen merkelapp på hvor den skulle var ikke nødvendig. Fargen er fremdeles den fra sykkelen, selv om den har endret seg med årene. Lucie hadde tatt vare på flere av sin fars kreasjoner. En kaffekanne av kjempestor type stod på gulvet. Denne ble brukt til oppbevaring av småkaker hjemme hos familien Larsen.

Bærkassa overrekkes av ekteparet Kjemperud

Kjempestor kaffekanne for oppbevaring av småkaker

I verkstedet på Hvaler var Kjell og Erland nå i god gang med å finne ut av og erstatte deler som manglet. Ofte har det vært nødvenig med flere forsøk for å få ting rett. Magneter og Sylindre tilsvarende de sykkelen hadde hatt var fremskaffet og ble nå satt på plass, motoren vokste.

Anordningen for synkronisering av de to tenningssystemene var helt, foruten selve magnetene som. Nå er to Bosch ZEV 42 grader magneter på plass.

Nydreide tannhjul til magnetene. Via tannhjul i apparatet blir de drevet av et felles tannhjul på veivakslingen.

Spanjola 2000ccm igjen! Den manglende bakre rekken er erstattet med et sett "nye"  1919 modell Indian Powerplus cylindere.

Ingeniørkunst og metallarbeid av høy klasse!

 Nylaget lokk til oljetank og feste til seteavfjæring. Sistnevnte funksjonsmessig korrekt, originalen ble senere funnet - som flere andre nyproduserte deler.

Nylaget lokk til oljetank og feste til seteavfjæring. Sistnevnte funksjonsmessig korrekt, originalen ble senere funnet - som flere andre nyproduserte deler.

Høsten 2009 tok jeg kontakt med Sondre, sønn av Gjermund Marumsrud. Jeg ville gjerne sjekke om det kunne være deler på verkstedsområdet som jeg hadde oversett 15 år tidligere. Det var jeg hjerlig velkommen til. Senere har det blitt endel turer, mange takk til Sondre og Grethe for gjestfriheten! På denne tiden av året var det mindre vegitasjon enn da jeg hadde vært der tidligere. På skrothugen fant jeg en tidligere oversett del! Den første i rekken.

 Tilbake på skrothaugen til verkstedet, mosegrodd fjæringsoppheng til sidevogna!

Tilbake på skrothaugen til verkstedet, mosegrodd fjæringsoppheng til sidevogna!

Bakfjær til Spanjola og noen "mulige" deler.

Her skal opphenget være

Senere samme høst var jeg tilbake på stedet, denne gang med fattern. I en bod på området, rett innenfor døren, så vi et olivengrønt stag, fargen til Spanjola. En del med originallakken i behold! Staget mellom sykkel og sidevogn foran.

Rett innenfor døren til boden, en olivengrønn Spanjoladel! Den første delen funnet med originalfargen i behold.

Tilbake på plass. Staget har fått gassflaske-brakett (til gasslyktene) etter at sykkelen ble fotografert nyregistrert.

Denne boden som hadde blitt fylt opp med "kjekt og ha" deler fra opp igjennom tiden kunne potensielt holde på flere deler. Jeg fikk komme tilbake neste vår og gå grundigere til verks med letingen. Våren 2010 kom ekstra tidlig! Her måtte det graves, under masser av skrot ble nye oppdagelser gjort, det nærmest bugnet av Spanjoladeler på enkelte steder!!!

 Under flere lag med saker lå dette, Spanjoladeler an mass! Fotbrett på toppen, bremsehendel med vajer, mm. Gull gull gull! Drevet ned i kassen var byttet ut med et mindre lenge før sykkelen ble skrotet (Vulsthjulet bak ble byttet til moderne felgtype med mindre dimmensjon), det gamle drevet må ha fulgt med på lasset.

Under flere lag med saker lå dette, Spanjoladeler an mass! Fotbrett på toppen, bremsehendel med vajer, mm. Gull gull gull! Drevet ned i kassen var byttet ut med et mindre lenge før sykkelen ble skrotet (Vulsthjulet bak ble byttet til moderne felgtype med mindre dimmensjon), det gamle drevet må ha fulgt med på lasset.

Sondre med vaierføringen til sidevognsbremsen.

Sidevognsbremsen! Hjulet det satt på er aldri funnet.

Festeanordningen til hovedsetefjæra.

Fjæra til hovedsetet lå i vinduskarmen.

Fotbrett #2

Del av smøresystemet, smådeler lå spredt rund omkring. Selve smøreapparatet var ikke å se..

Del med foreløpig ukjent plassering/ funksjon. Underdel til gasslykt bak på sykkelen?

Heller ikke denne aluminiumsdelen kjenner vi plasseringen til enda, ser ut som den kan være en vaierføring.

 Jekken Larsen laget til sykkelen, minimalistisk og plassbesparende. En skiftenøkkel fra verktøykassa gjør jekken komplett.

Jekken Larsen laget til sykkelen, minimalistisk og plassbesparende. En skiftenøkkel fra verktøykassa gjør jekken komplett.

En av orignalmagnetene. Aluminiumen smeltet antagelig da rammen ble kuttet opp med brenner. Det kan forklare hvorfor ikke motoren fikk nytt liv etter hugging.

2 bakhjulsdrev, det gule satt på hjulet som ble funnet i 1994. Drevene har to sett med tenner for dobbelt kjedetrekk!

Til Nå hadde delefunnene overgått alle tidligere forhåpninger! I tillegg til dette var flere smådeler funnet, bla deler til smøresystemet og noen deler som er potensielle deler til sykkelen. Noe av utfordringen er at sykkelen hadde et langt liv og ble stadig endret på så det gamle bildet er ingen fullstendig fasit. Vi vet at f.eks sidevognskarosseriet har blitt forlenget, og at endel utstyr har kommet til etterhvert. Noen manglende deler skulle vi gjerne visst mere om, som selve smøreapparatet på tanken, forgassersystemet - en eller to forgassere?Innsugsmanifolden ville også avslørt forgasseropplegget. På en ny tur fant jeg to deler, forgasseren og smøreapparatet!! Innsuget har Kjell nå rekonstruert.

Forgasseren, bensinrørene til tanken avslører også plasseringen på sykkelen. Merket er Schebler, modell HX 181 var produsert for Harley Davidson 1200 ccm.

Smøreapparatet!! På en hylle i en boks med ymse lå selveste drømmefunnet. Heldigvis hadde messingen ikke gått til gjenvinning.

 Smøreapparatet var montert på siden av bensintanken. Den har trykkmåler og ventiler for ideviduell justering av oljetilførsel til smørepunktene i motoren.

Smøreapparatet var montert på siden av bensintanken. Den har trykkmåler og ventiler for ideviduell justering av oljetilførsel til smørepunktene i motoren.

 Team Anders, Ketil, Jogeir og André (fotograf) på jakt etter Spanjoladeler, Området der sykkelen lå ble endevendt, og erklært Spanjolafritt!

Team Anders, Ketil, Jogeir og André (fotograf) på jakt etter Spanjoladeler, Området der sykkelen lå ble endevendt, og erklært Spanjolafritt!

International Indian Meeting 2010, utstilling på Meisdalen gård, Skrautvål. Spanjola ble montert fast på henger og fikk sin første tur i friluft på mange år.

 Spanjola vs Thor 1000 ccm, en sportslig amerikansk V-twin fra ca 1916 med typisk rammekonstruksjon for perioden, hvor motoren er montert i rammen. På Spanjola er motoren del av rammen, uten gjennomgående rammerør på undersiden. 

Spanjola vs Thor 1000 ccm, en sportslig amerikansk V-twin fra ca 1916 med typisk rammekonstruksjon for perioden, hvor motoren er montert i rammen. På Spanjola er motoren del av rammen, uten gjennomgående rammerør på undersiden. 

 Danske Frilev på 83 spratt opp på sykkelen. Larsen var nok et par nummer større. Kurt Dale og Knut Rudihaugen til høyre fikk også med seg øyeblikket

Danske Frilev på 83 spratt opp på sykkelen. Larsen var nok et par nummer større. Kurt Dale og Knut Rudihaugen til høyre fikk også med seg øyeblikket

Navet til bakhulet eksisterte. Det var godt og rustent, men Kjell fikk tidlig orden på det. En av de få tingene som har vært for rustent til å reddes var bremsetrommelen, den er erstattet med en ny. Bakhjulsfelgen ble byttet ut engang i tiden med et mindre og bredere av mer moderne type. Vi ønsket å gå tilbake til de større vulstfelger på alle hjulene. Både sidevogn- og forhjulet manglet, om de noen gang fikk nye felger er ikke kjent. Med bakhjulsnavet som mal ble nytt nav til sidevogns- og forhjul laget. Disse ble beregnet til en størrelse som viste seg å være identisk med et Indian Powerplus bakhjulsnav. Mens Spanjolas bakhjulsnav er av litt andre dimensjoner..

Nye nav lekkert utført

Nav Spanjola vs Indian Powerplus

Bremsetrommelen var en av få deler hvor rusten hadde fått overtak. Espen Volle dreide en ny. Trepluggen (som ligger i den nye) er oljeproppen til navet, hadde klart seg langt bedre enn ståltrommelen!

Oddmund Stensrud bygget opp hjulene. For å være sikker på hullplasseringen laget han denne testfelgen.

Det gamle fotografiet av sykkelen er så detaljert at det var mulig å tyde teksten på dekkene til AJAX ROAD KING, dekkdimensjonen ble beregnet til å være ca 31 -32 tommer. Fra England var det mulig å bestille vulstdekk på 32x4,5 tommer med nærmest identisk mønster som sykkelen har hatt. Dekkene ble bestilt, og vulstfelger i rett dimensjon, men uten hull til 40 eiker ble kjøpt fra New Zeeland. Eikene ble bestilt fra USA i den tykkeste dimesjonen produsenten kunne tilby i så lang lengde. Ikke en veldig kurrant størrelse for motorsykkelhjul. Dekkene er bildekk og Larsen hadde laget sine hjul selv. Oddmund Stensrud bygget hjul av delene.

Thor 28" vs Spanjola 32" bakhjul

Reklame for Ajax Road King, den til høyre fra Norsk Motorblad 1921

 Hjulene er store, over 80 cm høye. Erland demonstrerer oppstigning på jernhesten

Hjulene er store, over 80 cm høye. Erland demonstrerer oppstigning på jernhesten

Med hjul ble Spanjola nesten 3 meter lang

Dobbelt kjedetrekk på plass. Overføring beregnet for sterke krefter!

Ny baksjerm under utvikling. Den gamle er ikke funnet 

Erland bearbeider skjermkantene som er sviset på den valsede skjermen

Ny skjerm klar for montering

 Hovedlyka plassert. Larsen monterte den anderledes, antagelig med avfjæring

Hovedlyka plassert. Larsen monterte den anderledes, antagelig med avfjæring

På Ekeberbergmarkede, et delemarked for gamle kjøretøy, har det over tid dukket gasslykter til sidevogna som matcher hovedlyktens design. Innfesting og skilt- og markeringslys stemmer med opprinnelig plassering. Disse har levd et hardt liv og må restaureres.

Baklykt med skiltlys på siden

Sidelyktens manglende grønne "juvel" som markerer styrbord side, er senere funnet på e-bay. Improvisert reflektor. 

Komplett AGA acetylengass accumulator til lysanlegget av samme type som på Spanjola, Deler til et likt som skal  frontstaget mellom sykkel og sidevogn er samlet sammen

Manometer / trykkmåler til accumulator før og etter lett oppussing

 Hornet på sidevogna. Trond Torbjørnsen hadde trippelhorn av riktig type i garasjen. Kona til verkstedeieren brukte å blåse i et slikt horn (uten belg) da hun skulle nå han ute i verkstedet. Hornet hun brukte kan godt ha vært Spanjolas. Dette hornet ble observert på denne siden av 2000 tallet, men er dessverre trolig borte for godt.

Hornet på sidevogna. Trond Torbjørnsen hadde trippelhorn av riktig type i garasjen. Kona til verkstedeieren brukte å blåse i et slikt horn (uten belg) da hun skulle nå han ute i verkstedet. Hornet hun brukte kan godt ha vært Spanjolas. Dette hornet ble observert på denne siden av 2000 tallet, men er dessverre trolig borte for godt.

Festet på sidevogna til trippelhornet satt fremdeles på plass da karosseriet ble funnet. Nederst, samme type horn og feste.

Utklipp fra gammelt bilde. Mellomstykket i messing foran på belgen er funnet senere, se lengre ned.

Innsugsmanifolden med forgasser manglet på motoren. Vi hadde ingen informasjon om det var brukt en eller to forgassere og hva slag, her måtte det eventuelt improviseres. Etter at forgasseren ble funnet med bensinrørene på, var systemspørsmålet løst og plassering gitt. Kjell har rekonstruert manifolden. På 1920 tallet ble det laget en "Twindian" racer i USA. Dette var en Indianer med 2 Powerplus motorer med felles veivaksling og en forgasserløsning som ikke var ulik Spanjolas. 

 Kjell med ny innsugsmanifold under utvikling

Kjell med ny innsugsmanifold under utvikling

Ny tank, den manglende halvdelen

Å bygge opp en ny høyretank har vært en prosess med mange faser. Den er i utgangspunktet en speilvendt versjon av venstretanken, med innfestingen til smøreapparatet. 

 Ny høyre tank og ny manifold på Kjells arbeidsbord julen 2013

Ny høyre tank og ny manifold på Kjells arbeidsbord julen 2013

Det manglende sidevognsunderstellet

Den største delen som mangler på spanjola er sidevognsunderstellet. Understellet med hjul har antagelig sammen med forhjulet fått nytt liv som tohjuls kjerre eller sulky. Understellet har ikke nødvendigvis endret seg stort i løpet av bruksperioden, men sidevognsbalja har blitt forlenget. På det gamle bilde er balja kortere og kassen under gulvet større enn i dag, på bildet av rekken med sykler ser det ut som at sidevognen er forlenget. I tillegg til karosseriet gir deler som er funnet; staget mellom sidevogn og sykkel, bakfjær og fjærfeste bak, referansepunkter for rekonstrueringen av understellet.

Øverst. omtrent slik ser vogna ut på det eldste fotografiet av den. Antagelig ble den forlenget tidlig, før bilde med rekken av motorsykler ble tatt.

Med målene til den ene bakfjæren som er funnet, og ved hjelp av godt fotografi er de manglende forfjærene beregnet.

Nye fjærsett foran og bak har blitt laget av Akrene Fjærfabrikk. (originalfjær øverst til høyre)

Målene til sidevognsunderstellet i en dummy av tre.

Bakfjærer prøvemontert

 Freser anskaffet på Ekebergmarketet mai 2014 for borring i fjærstål. Forfjærene skal festes til ramma med gjennomgående bolter. Samme kveld, to freser senere, hadde Kjell laget hull til boltene

Freser anskaffet på Ekebergmarketet mai 2014 for borring i fjærstål. Forfjærene skal festes til ramma med gjennomgående bolter. Samme kveld, to freser senere, hadde Kjell laget hull til boltene

Tur til Atrå 3. juli 2014. Stopp ved Mæl stasjon der jernbanefergene DF Ammonia og MF Storegut ligger for anker. DF Ammonia har vært stand in for DF Hydro i diverse spillefilmer.  

Håndlaget del funnet på verksedet der sykkelen var i Atrå. Grønnfargen er "feil" i forhold til andre deler på Spanjola. Hullet i senter er gjennomgående. Kan den evt. ha med kobblingen mellom sykkel og sidevogn å gjøre?

Kjente større endringer fra Spanjolas livsløp plassert inn på fotografi av tidlig versjon. 

Nytt fjærfeste foran. Fra undersiden ser man spor etter forlengelsen av baljen og flytting av oppbevaringsboksen under gulvet. 

Sidevognlykt før og etter. Gul emaljelakk fjernet, nylaget hengsel og lås er naglet på plass. Med juvel funnet på ebay, og askebeger til reflektor er lykta komplett. 

Trelistverket i sidevogna

Endel veldig porøst treverk var utolig nok på plass

Gammelt v.s. nytt treverk i strynsk ask 

 Nytt treverk marinert i owatrol olje romjulen 2014

Nytt treverk marinert i owatrol olje romjulen 2014

IMG_2918.JPG
 Kjell og Bjørn G. på Asmaløy 2. april 2015. Restaurerte og nylagde deler til sidevogna til tørk etter behandling med påskegul grunning.

Kjell og Bjørn G. på Asmaløy 2. april 2015. Restaurerte og nylagde deler til sidevogna til tørk etter behandling med påskegul grunning.

Erland sveiser understell

Overhaling av tenningsystemet - magnetene

 Reridar Jensen overhaler magnetene. Disse er erstatninger av tidsriktig type, men har vært fiklet med. Fulle av utfordringer for å få dem til å virke som de skal.  

Reridar Jensen overhaler magnetene. Disse er erstatninger av tidsriktig type, men har vært fiklet med. Fulle av utfordringer for å få dem til å virke som de skal.  

Magneter ferdig overhalt med ny gnist! Til høyre ses en av sykkelens opprinnelige magneter. Berling magnetens hus av sink/aluminium legering har delvis smeltet, antagelig som resultat av at motoren ble kappet fra rammen med skjærebrenner en gang i tiden.

Hornet, nytt funn!

 Høsten 2015 dukket det opp nok en utgått hornbelg i Atrå. Denne hadde fremdeles messingdelene som fester belgen til hornet på plass. Hornet som er fremskaffet til prosjektet var vi ganske sikre på at var tilsvarende det sykkelen hadde hatt, men det manglet dette mellomstykket. Den nye biten ble først montert på belgen, så ble belgen skrudd på hornet. Det hele passet perfekt! 

Høsten 2015 dukket det opp nok en utgått hornbelg i Atrå. Denne hadde fremdeles messingdelene som fester belgen til hornet på plass. Hornet som er fremskaffet til prosjektet var vi ganske sikre på at var tilsvarende det sykkelen hadde hatt, men det manglet dette mellomstykket. Den nye biten ble først montert på belgen, så ble belgen skrudd på hornet. Det hele passet perfekt! 

Hornet med det som trolig er sykkelens opprinnelige belgfeste på plass.

Sylinderne etter overhaling

Overhalte sylindre, tilpasset nye stempel. Nå nærmer det seg komplett motor!

Desember 2016

Motor nå med nyoverhalte sylindere og magneter. Den nye bensinmanifolden er montert og for første gang på veldig mange år er den originale forgasseren tilbake på sin plass helt i forkant av motoren. Larsens gamle fotbrett med drenering etter dørslagprinsippet er også tilbake der de skal være. Den originale forgasseren er nå for første gang på evigheter tilbake der den skal være etter at manifolden den satt på er rekonstruert og montert. Nå gjelder det å få orden på smøresystemet - så skulle motoren være komplett! Armaturet til smøresystemet er på plass på ny høyre tankhalvdel.

To fornøyde karer og en kjempemotorsykkel 181216

Reparasjon av sidevognskarosseriet 011017. Aluminiumen har klart seg utrolig bra over 95 år, veldig mange av dem stående utendørs! Treverket innvendig er laget nytt og klargjort for montering.

Dårligere sto det til med sidevognsunderstellet hvor det meste var borte. Det bakre festet til sidevognskarosseriet mellom bakfjærene (delvis skjult bak hjulet) og bremsen på sidevognshjulet er fra det opprinnelige understellet. Øvrig er nå nærmest ferdig rekonstruert.

Indian Powerplus 1000ccm 1919 modell vs Spanjola sidevognshjul. Indianeren var "state of the art" innen motorsykler på den tiden. Det var fra Powerplus at Larsen valgte å bruke sylindere (2 par) til sitt prosjekt. Rjukan brannvesen anskaffet forøvrig 3 motorsykler med sidevogn av typen til aktiv branntjeneste spekket med brannutstyr. I tillegg til dobbelt motorvolum var "alt" større på Spanjola. Hjulene er enorme. Brems på sidevognshjulet var høyst uvanlig så tidlig. Selv ikke Indian hadde det.